Google Ads árak – A szolgáltatás díjáról részletesen
Tartalomjegyzék:
Mitől függ a Google Ads hirdetések ára? Mostani írásunkban ezt a témát járjuk körbe, és saját példákkal szemléltetjük a legfontosabb tényezőket.
Bevezető
A Google Ads hirdetések elindítása technikai szempontból nem egyik napról a másikra történik. Ha valaki azt állítja, hogy egy-két nap alatt profin felépített fiókot fog átadni, az vagy egy mini projekten dolgozott, és nem aludt egész éjszaka, vagy egyszerűen nem mond igazat, és pár alapvető beállítással elkezdi futtatni a hirdetéseket (utóbbi a lehető legrosszabb döntés).
Egy Google Ads fiók felépítéséhez jóval több időre van szükség és nem utolsó sorban megalapozott döntésekre.
Ahhoz, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatás árazási modelljei érthetőek legyenek, érdemes egy pillantást vetni arra, hogy milyen folyamatok zajlanak mindaddig, amíg a hirdetések aktiválva lesznek:
A teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhány főbb pontot ezzel kapcsolatban:
Igényfelmérő szakasz
- Igényfelmérés, hirdetendő termékek, vagy szolgáltatások listájának egyértelműsítése, marginok és elvárások tisztázása, elérendő ROAS meghatározása.
- Termékek és szolgáltatások részleteinek megismerése (USP-k, hátrányok).
- Földrajzi célzás meghatározása (lehetőségek felkutatása, trendek vizsgálata).
- Kommunikációs mérföldkövek meghatározása (mit lehet és mit nem, tegezés-magázás, brand guide stb.).
- Ezen felül gyakorlatilag bármi, ami fontos lehet még mielőtt az első billentyű leütések megtörténnek.
Előkészítő szakasz:
- Konkurenciaelemzés (kifejezetten a Google Ads-el kapcsolatos konkurencia vizsgálata. Miben jobbak, vagy rosszabbak? Hogyan kommunikálnak? Milyen a termékkínálatuk? stb.)
- Weboldal audit (A kezdeti hibák feltérképezése, amik gátolhatják a jó hirdetési teljesítményt.)
- Részletes kulcsszókutatás, ami érint minden hirdetendő terméket és szolgáltatást.
- Ha volt korábban hirdetés, akkor az előzményadatok vizsgálata. (Korábbi teljesítmény, keresési lekérdezések stb.)
Fiók felépítési szakasz:
- Keresési hálózati kampányterv kialakítása Excelben. (Gyakorlatilag a munka 60-70 százalékát ez a pont jelenti, mivel itt kerülnek kialakításra a kampányok és hirdetéscsoportok struktúrája a korábbi kulcsszókutatás eredményére és a célokra alapozva. Ezen a ponton kerülnek megírásra a hirdetési szövegek, bővítmények stb.)
- Ha van display hálózati hirdetés, a kreatívok legyártása.
- Ha van Shopping, vagy PMAX kampány, a feed előállításának lemenedzselése.
- Dinamikus keresési hirdetések esetén az URL-ek vizsgálata stb.
Analitikai beállítások:
- Google Analytics integráció (ha nincs még GA4, a fiók létrehozása beállítása).
- Google Tag Manager beállítása.
- Merchant Center fiók beállítása (ha van Shopping hirdetés).
- Konverziókövetés beállítása. (Ez projekttől függően lehet egyszerű köszönőoldalak, vagy gombra való kattintások követése, de webshopok esetén e-commerce beállítás is. Utóbbi az esetek többségében fejlesztői feladat.)
Véglegesítési szakasz:
- A teljes Google Ads stratégia és a kampányterv elkészítése, elfogadtatása az ügyféllel. (Ideértve a kulcsszavakat, hirdetési szövegeket, egyéb beállításokat.)
- Kampánystruktúra feltöltése a fiókba és a hirdetések elindítása.
A fentiekből is jól látható, hogy az indulásig meglehetősen sok a teendő és ezek mind olyan folyamatok, amelyeket lelkiismeretes munkavégzés esetén nem lehet kihagyni. Sőt, projekttől függően, a fenti pontokhoz még csatlakozhat számos egyéb pont is.
Éppen ezért tartjuk a legtisztességesebb megoldásnak, ha a szolgáltatás árazását két részre osztjuk:
Egy fiók felépítési és egy havi kezelési szakaszra
Előbbi egyszeri, míg utóbbi havi költséget jelent.
Felépítés költség a havi csomagban?
Marketingesként jól tudjuk, hogy az emberek többségének az a legszimpatikusabb, ha látnak három darab havi hirdetéskezelésről szóló csomagot (értelemszerűen a kontraszt elvére épülő árazással), majd pedig ezek közül választhatnak (természetesen a középsőt :)). Ugyanakkor ezzel a megoldással több gond is van. Nézzük meg ezeket:
Hova bújt el a fiók felépítési költsége?
Mivel havi hirdetéskezelési csomagokról beszélünk, ezért ezek értelemszerűen a hirdetések kezeléséről szólnak. A kampányok felépítéséről általában szó sincs, pedig ahogy a fentiekből látszik, a legnagyobb munka épp itt zajlik. Ahhoz viszont, hogy a hirdetések elindulhassanak, nélkülözhetetlen a kampányfelépítés, ami felveti azt a kérdést, hogy hova lett a felépítés költsége beépítve?
A titok a szerződésekben rejlik. Az ügynökségek akik ezt az árazási modellt használják, szerződésben rögzítik a hirdetési intervallumot, ami általában 3-6 hónap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szolgáltatás (kötbér fizetési kötelezettség mellett) minimum 3-6 hónapra rögzítve van. Vagyis ez egyfajta hűségidő.
Ez alapvetően nem is tűnik túl rossz megoldásnak, ugye? Elvégre egy mobil előfizetésnél is van hűségidő. Nézzük, mi ezzel a probléma:
Mi lesz akkor, ha a hirdetések masszív veszteséget termelnek és ablakon kidobott pénz minden elhirdetett forint? Ennek egy-két hónap után már egyértelműen látszódnia kell. Ilyen esetben mind a hat hónap hirdetéskezelési költségét ki kel fizetni? Hát igen!
(Félreértés ne essék! A rossz teljesítménynek nemcsak a helytelen fiókbeállítás lehet oka. Nagyon sok esetben az eladásra kínált termék piacképessége, rossz árazása stb. okozza a gondot. Tény, hogy ezeket a potenciális problémákat általában ki lehet szűrni még a projekt indítása előtt, de vannak esetek, amikor ez sem segít. Ha pl. bejön egy új konkurens óriási budgettel és jobb árakkal.)
Emellett az is előfordulhat, hogy az ügyfél cégénél merülnek fel ideiglenes problémák. (Kilépő alkalmazottak, likviditási probléma egy esetleges bírság miatt, lebetegedés stb.)
Persze ilyenkor elcsúsztatható a fiók kezelésének folytatása akár hónapokkal is, de így egyrészt az ügynökség sem jut a pénzéhez még jó ideig, másrészt pedig az idő múlása miatt sok változás következhet be a megbízó részéről is (pl. addigra már nincs a hirdetendő termék, vagy szolgáltatás, így a hirdetés szükségessége is megkérdőjeleződik).
Többek között az ilyen esetek miatt tartjuk a legtisztességesebb megoldásnak az általunk használt árazási stratégiát, ami egy kezdeti fiók felépítési költségből és utána havi kezelési díjból áll. Ilyen esetben az ügyfél a kezdeti fázisban egy nagyobb összeget fizet a szolgáltatásért, viszont a hirdetési fiók felépítése után egy kész rendszert kap kézhez, ami már a kezdetekben is tartalmaz minden szükséges beállítást és ha szükséges, akkor bármikor szüneteltethető, vagy aktiválható.
Havi költéshez igazított Google Ads hirdetéskezelési árak.
Több ügynökség is használ olyan árazási modellt, amelyben a hirdetésre elköltött havi keret mérvadó a szolgáltatás árában. Ezek az árazási modellek általában úgy néznek ki, hogy az ügyfél fizet egy alap havi kezelési díjat, ezen felül pedig fizet pl. 5-10%-ot az elköltött hirdetési keret alapján az ügynökségnek.
Ez az árazási modell nem tűnik túl tisztességesnek, azonban némi alapja mégis van.
Minél többet költ egy fiók, annál nagyobb adatmennyiség keletkezik, így az adatok elemzése is több időt vehet igénybe. Kifejezetten igaz ez a keresési kifejezések vizsgálatára, ahol azt vizsgáljuk, hogy a felhasználók pontosan mit írtak a keresőbe. (Ebből látjuk, hogy mire érdemes erősítenünk, vagy épp mit kell kizárnunk a fiókból.)
Ugyanakkor a költés mennyiségének növekedése szinte soha nincs egyenes arányban a megnövekedett munkamennyiséggel, sőt. Inkább egyfajta exponenciálisan csökkenő arányról beszélhetünk. A fentiek miatt nem preferáljuk ezt a megoldást.
Ezen a ponton felmerülhet a kérdés, hogy nem lenne-e ideális megoldás, ha a kezelési díj az elért teljesítmény arányában növekedne?
Ez egy abszolút jogos kérdés. Gyakorlatilag mindkét fél számára ez lenne az ideális megoldás. Ne feledjük azonban, hogy a konverziók mennyiségét, költségét és arányát számtalan olyan tényező szabályozza, amiket lehetetlen előre megjósolni. Hogy mennyire lesz egy projekt sikeres legalább annyira függ a külső tényezőktől, mint a hirdetési fiók beállításaitól. A külső tényezőkön itt olyanokat is értünk, mint például a szezonalitás. A konverziók számára szezonban jócskán megugrik (ez igaz a konverziós arányra is), míg szezonon kívül kisebb a kereslet. Nem beszélve a karácsonyi időszakról, ahol egy-egy Black Friday akció óriásit lendít például a webshopok forgalmán.
Vegyünk még egy példát: Hogyan lehetne ezt az árazási modellt használni, ha időközben a szállítási költséget egy webshop meg kell emelje és ezzel csökken a konverziós aránya? Ugyanez igaz lehet a beszerzési árakra, új konkurensek megjelenésére stb.
A fenti példák csak a jéghegy csúcsát jelentik, viszont jól szemléltetik, hogy számtalan tényező változhat és ezek rendre meg is változtatják az értékesítési teljesítményt. Emiatt ezt az árazási modellt szinte lehetetlen úgy alkalmazni, hogy az ügyfél és az ügynökség is elégedett legyen.
Mi a baj a csomagokkal?
Tegyük fel, hogy van három Google Ads hirdetéskezelési csomagunk. Egy 30, 60 és 120 ezer forint értékű, amelyekből az ügyfél választhat.
Az ügyfél szempontjából a lehető legrosszabb döntés, ha ő választhat csomagot. Ezzel a megoldással a szakember felelőtlenül az ügyfélre hárítja azt a munkát, amit neki kellene elvégeznie egy projekt objektív felmérése során. Az ügyfél egy vásárló fejével fog gondolkodni a választásnál, nem pedig szakemberként. Mivel nem a szakterülete, ezért nem a szükséges stratégiát vizsgálja majd, hanem kizárólag a szolgáltatás árát nézi.
Mit szólnál hozzá, ha egy magánklinika szakorvosa felajánlana három csomagot a betegséged gyógyítására? Nem az lenne az első kérdésed az orvos felé, hogy ő szakemberként melyiket ajánlja a gyógyuláshoz? Mi biztosan azt kérdeznénk, hogy mi az a megoldás, ami a lehető legnagyobb hatékonyságot eredményezi, csomagoktól függetlenül.
Szerintünk nincs ez másképp a Google Ads és úgy általában az online marketing világában sem.
Látnunk kell azt, hogy ezek a szolgáltatások nem mérhetők ki kilóra. Minden cég más célokkal és lehetőségekkel rendelkezik, és a Google Ads hirdetések kezelésének árát is ezekhez a célokhoz kell igazítani.
Mire számíts, ha tőlünk kérsz ajánlatot?
Ajánlatadás előtt mindig alaposan felmérjük az igényeket. Ez első körben egy űrlap kitöltésével történik, ahol megkérdezünk az alapvető célokról, lehetőségeidről, igényekről és minden olyan tényezőről, ami fontos lehet az Ads hirdetések kapcsán.
A Google Ads hirdetéseket minden esetben össze szoktuk hangolni a többi csatornán zajló folyamattal, így ezekre is kitérünk majd.
Ezt követően egy fél-egy órás telefonos, vagy online konzultáció keretein belül pontosítjuk az információkat, majd pedig ezt követően kiküldjük Számodra az ajánlatot.
Ne feledd, amennyiben van aktív Google Ads fiókod és nem vagy elégedett a teljesítményével, kérheted ingyenes Google Ads auditunkat is.